Hypotetisk fråga

Någon i din omgivning är i en relation där det finns inslag av misshandel i.

Skulle du agera om det var din dotter/son, syster/bror, kusin, vän, kollega, arbetskamrat, klasskompis mm?
Skulle du med handen på hjärtat hjälpa henne/honom?
Om personen kom till dig, efter ha lyckats lämna hemmet efter en het diskussion med sin vän/sambo/pojkvän/make/maka, och bad dig ringa polisen, skulle du göra det?
En annan sak, skulle du gå "ronderingar" runt dennes hem för rädslan att din närstående kan komma till skada? Eller rycka ut denna människa vars liv är ett helvete? Eller i alla fall försöka så gott det går?
Skulle du agera olikt om det fanns ett barn som bevittnade våldet om och om igen?


JAG skulle ha gjort allt i min makt. Jag skulle aldrig orka titta på, men jag har aldrig varit i den sitsen.
Förstår inte hur en människa kan bara titta på..... Hur kan man? Mår man inte dåligt? Känner man sig inte skyldig?

Om man var den som blev slagen, skulle man kunna förlåta den som var "åskådare"?
Jag skulle nog aldrig kunna förlåta, men kanske försöka förstå.. Men mitt agg skulle finnas kvar för evigt. Om någon hade kunnat rädda mig ur en sådan sits, varför skulle ingen vilja hjälpa mig? Är jag inte värd det?


Det är något att tänka på, om någon i ens närhet skulle råka ut för någon hemsk partner! Kan vara din dotter/son, syster/bror, kusin, vän eller granne......

Men låt inte deras positiva anda lura dig, de är extremt skickliga att dölja smärtan, märkena, oron .......


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0