Åland

Igår, lördag, åkte vi hemifrån 07.15 till destination Åland...
Åkte med Eckerö Linjen.
Så vi körde upp till Grisselhamn, en lång väg....

Väl framme på Åland åkte vi först till farfars hus på Eckerö, för att sedan hälsa på faster å man i deras nya torp. Sedan tillbaka till Eckerö för att hämta lite saker, sedan åkte vi vidare till farfars hus i Mariehamn. Det var där vi var resten av tiden.

Vi fick en kväll full av berättelser om farfars tid under andra världskriget, hur han och andra ålänningar/finnar smet från tyskarna i Norge. Hur de gick till fots från Norge till Sverige för att sedan ta båten hem. Intressant.. Sonen satt med stora öron till och från, han hängde inte med. Farfar hoppade lite fram och tillbaka i historien.....

Från Åland fick vi med lite saker som har varit farmors. Bland annat en orange matta och hennes gungstol!
Gungstolen älskar jag !! Ska slipa lite och måla den vit eller svart....

Farfar berättade även att jag ska få en kista som var menad till min mor och far, men eftersom de skildes behöll farfar den. Och nu har han bestämt (med fars tillstånd) att jag ska få ta den...

Vi åkte i alla fall idag, men vi tog nu Viking Line, som går från Mariehamn till Kapellskär. Den gick 12.45 finsk tid..
Att åka bil hem gick snabbare än andra vägen från sthlm-grisselhamn.  E4/E20/E18 hela vägen.. Gasen i botten :)

Nej nu ska jag bara lägga mig ner och vila..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0