Ta vaccinet eller inte?

Är aktiv på Familjeliv.se.
Skrev några inlägg gällande vaccinationen efter förlossningen.

enligt min bm (barnmorska) tar det ca 2 veckor innan bebben i magen får fullt skydd. Och eftersom jag ska ha bebbe när som helst, så vill jag inte ta vaccinet nu. Vill inte få några ev biverkningar så nära förlossningen.
Men kan tänka mig ta vaccinet senare.
Så här blev responsen av en av medlemmarna på FL.

Jag skrev:

Men vet ni även att det tar ca 2 veckor innan bebisen får "fullt skydd", dvs antikropparna? (nu utgår jag från att jag har fått korrekt information av min barnmorska)
Det är inget som händer på en gång när man tar vaccinet. Och vi som är slutspurten av graviditeten (tex jag är i v 39 nu) så är det mycket möjligt att bebisen inte får i sig något alls. Sen kan man få biverkningar av vaccinet, hellre ligger jag i feber med bebisen bredvid mig än har den kvar i magen.

Sen när det gäller amningen så säger många olika, vissa säger att skyddet går över via mjölken och vissa säger att det gör det inte alls.


Medlem fr FL svarade:

Fullt skydd ja, men skyddet börjar uppstå inom ett par dagar efter vaccinationen!

Vad jag har hört så är reaktionen på vaccinet delvis kopplat till hur man skulle reagerat på själva flunsan dessutom. Dvs, de som bara får rodnad, litet svullnad och värk i armen av vaccinet (det stora flertalet) hade inte fått några större problem av flunsan heller. Får man däremot feber och flunsaliknande symptom och blir utslagen ett par dagar av vaccinet, ja då hade man nog inte tyckt att flunsan var så kul om man fick den istället.

Hoppas bara att du i så fall får ha bebisen bredvid dig - risken är ju stor att den isoleras från dig om du blir allvarligt sjuk i flunsan, just för att inte smittas själv!




Hennes sista mening fick mig att må dåligt. Hon är säkert en av de kvinnor som är helt hysteriska gällande flunsan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0